תנ"ך על הפרק - תהילים קמב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קמב

709 / 929
היום

הפרק

מַשְׂכִּ֥יל לְדָוִ֑ד בִּהְיוֹת֖וֹ בַמְּעָרָ֣ה תְפִלָּֽה׃ק֭וֹלִי אֶל־יְהוָ֣ה אֶזְעָ֑ק ק֝וֹלִ֗י אֶל־יְהוָ֥ה אֶתְחַנָּֽן׃אֶשְׁפֹּ֣ךְ לְפָנָ֣יו שִׂיחִ֑י צָ֝רָתִ֗י לְפָנָ֥יו אַגִּֽיד׃בְּהִתְעַטֵּ֬ף עָלַ֨י ׀ רוּחִ֗י וְאַתָּה֮ יָדַ֪עְתָּ נְֽתִיבָ֫תִ֥י בְּאֹֽרַח־ז֥וּ אֲהַלֵּ֑ךְ טָמְנ֖וּ פַ֣ח לִֽי׃הַבֵּ֤יט יָמִ֨ין ׀ וּרְאֵה֮ וְאֵֽין־לִ֪י מַ֫כִּ֥יר אָבַ֣ד מָנ֣וֹס מִמֶּ֑נִּי אֵ֖ין דּוֹרֵ֣שׁ לְנַפְשִֽׁי׃זָעַ֥קְתִּי אֵלֶ֗יךָ יְה֫וָ֥ה אָ֭מַרְתִּי אַתָּ֣ה מַחְסִ֑י חֶ֝לְקִ֗י בְּאֶ֣רֶץ הַֽחַיִּים׃הַקְשִׁ֤יבָה ׀ אֶֽל־רִנָּתִי֮ כִּֽי־דַלּ֪וֹתִ֫י מְאֹ֥ד הַצִּילֵ֥נִי מֵרֹדְפַ֑י כִּ֖י אָמְצ֣וּ מִמֶּֽנִּי׃ה֘וֹצִ֤יאָה מִמַּסְגֵּ֨ר ׀ נַפְשִׁי֮ לְהוֹד֪וֹת אֶת־שְׁ֫מֶ֥ךָ בִּ֭י יַכְתִּ֣רוּ צַדִּיקִ֑ים כִּ֖י תִגְמֹ֣ל עָלָֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

קולי אל ה' אזעק קולי אל ה' אתחנן. פירש בספר ארץ החיים אזעק באמן יהא שמיה רבא דבעי בחילא תקיף אתחנן בתפלת י"ח בלחש עכ"ד ואפשר להרחיב הביאור כי הנה כתב רבינו האר"י זצ"ל דבעת צרה יזכיר זכיותיו וכתבנו בעניותנו דצריך לרמוז הדברים כי הדברים כפשטן משמעותן פשוט לדברי תפלה או הכנעה אמנם אתיא תוך תוך מעמקי לבו הזכרת זכיותיו או עניניו והקב"ה הוא בוחן לב והוא יודע כונתו. והני מילי נראים אמיתיים מצד עצמן דעת צרה היא ויש עליו למעלה מקטרגים ואם כה יאמר שלמד תורה או קיים מצות זמנין דמשכחת דנותן יד למקטרגים לומר חזו גברא משבח עצמו בתורה ומצות וכך עשה וכך דיבר וכיוצא לכן יהיה הכל ברמז וזהו מצד הסברא. ואי בעית אימא גמרא אמרו בתנא דבי אליהו דמ"ש יעקב אע"ה קטנתי מכל החסדים היינו שנתן צדקה ומי לנו גדול מיעקב אבינו ע"ה שרצה לומר שנתן צדקה והלביש הדברים באמרו קטנתי מכל החסדים אשר פשטן הרחק מאד מכונתו ועתה נבא למאי דקמן דהנה דוד הע"ה בעת צרה עיילוהו למערתא ויעש בריחי"ם. הגם שאול אתי להתם ואמר אליך ה' אזעק דעונה אמן יש"ר אליך ה' אתחנן דמתפלל י"ח ברכות אמנם עתה אשפוך לפניו שיחי צרתי לפניו אגיד זהו פשט הדברים. אמנם איכא בינייהו דעונה אמן יש"ר בכל כחו וקורעין לו גזר דינו. ושהוא מתפלל י"ח בכונה ומקדים תפלה לצרה וראוי לרחם עליו ולהצילו. ואמר בהתעטף עלי רוחי ורמז שבכל צערו ודוחקו מקוצר רוח שחל להיות בחשבונו והיה בידו להרוג שאול ולא הרגו. ומדה כנגד מדה ראוי לרחם עליו. אמנם הכל ברמיזא מטעם האמור. ואמר הבט ימין וראה ואין לי מכיר. אבל עומק כונתו הבט ימין על התורה שנקראת ימין שהוא עוסק ודבק בה. וגם רמז שהוא עוסק ברזי התורה שהם באצילות ששם רומז הראיה וז"ש וראה. ואמר ואין לי מכיר פשטו שאין שום אחד באנשי שאול שיכירנו להליץ עליו ועומק כונתו שהוא עוסק בתורה בצנעא ובחצות לילה ואין לו מכיר כי אם הקב"ה ושכינתיה ופמליא של מעלה. ואמר אבד מנוס ממני ופשטו ידוע. ועומק הלב מכונתו שהוא שפל בעיניו ושאינו ראוי לשום הצלה וכל בטחונו שירחם עליו מאוצר מתנת חנם וכמו שאמר אח"ך הקשיבה אל רנתי כי דלותי מאד וגם בזה יש שני פירושים שהוא בצרה גדולה. או שהוא שפל בעיניו כמ"ש ואנכי תולעת ולא איש. ואמר בי יכתירו צדיקים ויש לפרש שמתפללים עלי שאעפ"י שאיני כדאי יצילני בזכותם ויהיה להם כתר דאלים זכותם להציל בעבורם מי שאינו ראוי וז"ש בי יכתירו צדיקים כי תגמול עלי:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך